Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wydarzenia

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

luty 2024

202040315
Poprzedni tydzień
Następny tydzień

Spektakl taneczny "Treatise" chor. Milan Tomášik, premiera

Data: 09.02.2024 - 22.02.2024
Miejsce: Kraków i Warszawa
Organizator: Krakowski Teatr Tańca i Cricoteka
Spektakl taneczny "Treatise" chor. Milan Tomášik, premiera

Polecamy uwadzę premierę i pozostałe spektale z udziałem studentki Instytutu Kultury UJ – Yelyzavety Tereshonok (współchoreografia i wykonanie) oraz absolwentki instytutu – Izabeli Zawadzkiej (koordynacja i produkcja)!

 

Bilety / tickets: https://bilety.cricoteka.pl/

Krakowski Teatr Tańca "TREATISE"

choreografia / choreography: Milan Tomášik
współchoreografia i wykonanie / co-creation and performance: Agnieszka Bednarz-Tyran, Sławomir Juszczak, Agnieszka Kramarz, Patrycja Marszałek, Yelyzaveta Tereshonok
asystentka choreografa / choreographer assistant: Agnieszka Bednarz-Tyran
muzyka / music: Piotr Peszat
światło / light design: Michał Wawrzyniak
kostiumy / costume design: Dominik Więcek
identyfikacja graficzna / graphic design: Weronika Wawryk
koordynacja i produkcja / coordination and production: Paweł Łyskawa, Izabela Zawadzka
wsparcie medialne / media support: www.taniecpolska.pl

premiera / premiere:
15.3.2024, 18.30 – Cricoteka, Kraków,
28.3.2024, 19.00 – Teatr STUDIO, Warszawa

dodatkowy pokaz / additional show
16.3.2024 - Cricoteka, Kraków

[English version below:]

 

 

Treatise w choreografii Milana Tomášika inspirowany jest tytułową partyturą graficzną stworzoną przez Corneliusa Cardew w latach 1963-1967. Składa się ona ze 193 stron pełnych symboli, linii oraz różnorodnych geometrycznych i abstrakcyjnych kształtów. Według Davida Halla Treatise to „Mount Everest" wizualnych partytur muzycznych i notacji graficznej. Publikując partyturę, Cardew nie wyjaśnił w jaki sposób powinno się ją wykonywać. Wyjątkiem był Treatise Handbook (1970), w którym znajduje się jedynie podpowiedź, że interpretacja utworu ma „być muzyczna”. Chociaż partytura Cardew dotyczyła utworu muzycznego, zaskakuje ona swoją niekonwencjonalną wizualnością, która bardziej przypomina abstrakcyjną typografię niż znane zapisy nutowe.
Wizualne bogactwo - od prostych przerywanych linii, krzywych, kropek i spiral, po przytłaczające skomplikowane struktury - stanowiło punkt wyjścia dla tanecznego spektaklu Treatise. Praca Cardew stawia ekscytujące wyzwanie: jak zinterpretować, przekształcić (wizualnie imponującą) partyturę muzyczną w taniec i choreografię. Lekka formuła spektaklu jest jednocześnie eksploracją fizycznego, wizualnego i dźwiękowego przedstawienia jednej z możliwych interpretacji partytury. Pojedyncze działania bazują na dziele Cardew, jednak ich ostateczna forma i kompozycja wykracza poza materiał wyjściowy. Zespół Krakowskiego Teatru Tańca tworzy swój własny przestrzenny, czasowy i unikalny wszechświat.
Milan Tomášik

 

 

MILAN TOMÁŠIK (SK/SLO) jest choreografem, performerem, tancerzem, dyrektorem artystycznym i pedagogiem pracującym w międzynarodowym obiegu tańca i sztuk performatywnych. Od dwudziestu lat zawodowo występuje na scenie, współpracując z artystami z całej Europy. Jest współzałożycielem kolektywu tanecznego Les SlovaKs, z którym tworzył i wykonywał uznane przez krytyków międzynarodowe prace. Jego doświadczenie choreograficzne obejmuje prace dla zespołów tanecznych, teatrów oraz szkół, trylogię głośnych spektakli: Haunting Season, Silver Blue i Fight Bright (Milan Tomášik & Co) oraz głośne spektkale solowe: Within, Off-beat i Solo 2016. Obecnie pracuje nad spektaklem Treatise, produkowanym przez Krakowski Teatr Tańca (premiera w marcu 2024). Milan Tomášik jest zrzeszonym członkiem Scenario Pubblico in Catania (IT, 2018-2020) oraz kuratorem festiwalu warsztatowego Out of the Toolbox w Ghent (BE, 2022). Regularnie pracuje jako gościnny pedagog w instytucjach na całym świecie, prezentując swój autorski warsztat Poetic Body. Jest laureatem stypendium Dance Web Scholarschip w ramach ImpulsTanz Festival (AT), zwycięzcą nagrody Miasta Prievidza (SK) oraz nagrody za solowy performans Off-beat podczas międzynarodowego festiwalu Cortoindanza w Cagliari, Sardynia(IT). www.milantomasik.com

***
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Spektakl realizowany w ramach programu Beyond Front@: Bridging Periphery finansowanego ze środków programu Kreatywna Europa (2023-2026).
Program organizowany przez Krakow Dance Theatre – Krakowski Teatr Tańca (PL), Central Europe Dance Theatre – CEDT (HU), Bunker (SLO), Hrvatski institut za pokret i ples – HIPP (CRO), M Studio and Moira Cultural and Youth Association (RO) and Vitlycke – CPA (SWE).

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Partnerzy premiery:
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie
Teatr Studio w Warszawie

 

 

Treatise dance performance choreographed by Milan Tomášik is inspired by the eponymous graphic score by Cornelius Cardew, written between 1963-1967. The musical graphic score consists of 193 pages of symbols, lines, and various geometric and abstract shapes. According to David Hall, Treatise is the ‘Mount Everest’ of visual musical scores and graphic notation. When published in1967, Cardew did not offer a thorough explanation of how to perform the score except in Treatise Handbook (1970) to indicate that the interpretation is ‘to be musical’. Although Cardew’s score was intended to be a music score, it surprises with its unconventional, though original visual notation, which is in a way closer to an abstract typography, rather than music partiture. It is exactly its visual richness, from simple dashed lines, curves, dots and spirals, to overwhelming intricate structures that offered Treatise dance performance its starting point. The challenge became an excitement: how to interpret, transform a music (though visually impressive) music partiture into dance and choreography. The performance is playful at the same time thorough exploration of physical, visual, and sonic manifestation of one of the potential interpretations of selected pages of the score. Every single action is built within the score but in its final form and composition goes beyond: Krakow Dance Theatreperformers create their own spatial, temporal, unique universe.
Milan Tomášik

 

 

MILAN TOMÁŠIK (SK/SLO) is a choreographer, performer, dancer, artistic director and teacher working internationally in the field of dance and performing arts. Milan has performed professionally for twenty years, collaborating with diverse artists across Europe. He is co-founder of the Les SlovaKs dance collective with whom he created and performed critically-acclaimed works internationally. His choreographic experience includes commissioned works for companies, theatres and schools, a trilogy of resounding performances: Hunting Season, Silver Blue and Fight Bright (Milan Tomášik & Co), and outstanding solo performances: Within, Off-beat, and Solo 2016. Currently, he is creating a commissioned work, Treatise, for Krakow Dance Theatre in Poland, premiering in March 2024. Milan was an associated artist of Scenario Pubblico in Catania (IT, 2018-2020) and artistic curator of Out of the Toolbox workshop festival in Ghent, (BE, 2022). Milan is regularly invited as a guest teacher around the world to deliver his signature workshop Poetic Body. He was a recipient of the Dance Web Scholarship at ImpulsTanz Festival (AT), was awarded the Prize of the City Prievidza (SK) and received an award for the solo performance Off-beat at international festival Cortoindanza in Cagliari, Sardinia (IT). www.milantomasik.com

***
The project was co-financed by funds from the Ministry of Culture and National Heritage from the Fund for Promotion of Culture - a state purpose fund.

The performance is organized within the framework of the Beyond Front@: Bridging Periphery program financed by the Creative Europe program (2023-2026).
Program organized by Krakow Dance Theatre - Krakowski Teatr Tańca (PL), Central Europe Dance Theatre - CEDT (HU), Bunker (SLO), Hrvatski institut za pokret i ples - HIPP (CRO), M Studio and Moira Cultural and Youth Association (RO) and Vitlycke - CPA (SWE).

Funded by EU funds. The views and opinions expressed are solely those of the author(s) and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Executive Agency for Education and Culture (EACEA). Neither the European Union nor the EACEA is responsible for them.

Premiere partners:
The Center for the Documentation of the Art of Tadeusz Kantor CRICOTEKA in Krakow
Teatr Studio theater in Warsaw