Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pracowniczki_cy

Instytutu Kultury UJ

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Dr hab. Piotr Marecki, prof. UJ

Dr hab. Piotr Marecki, prof. UJ

Kulturoznawca, wydawca, producent i wytwórca utworów cyfrowych. Prowadzi laboratorium UBU lab (www.ubulab.edu.pl), zajmujące się lokalną kulturą cyfrową.

piotr.marecki@uj.edu.pl
Katedra Kultury Współczesnej

ResearchGate
Academia
Scholar
USOS
Orcid

  • 2020 Profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • 2019 Habilitacja (dyscyplina: nauki o sztuce)
  • 2016 Culture &Technology; – European Summer School in Digital Humanities, University of Leipzig, Niemcy
  • 2016 The Digital Humanities Summer Institute, University of Victoria, British Columbia, Kanada
  • 2015 – Digital Humanities at Oxford Summer School, Uniwersytet Oksfordzki, Oksford, Wielka Brytania
  • 2013–2014 – Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA – postdoc, praca w laboratorium The Trope Tank
  • 2011–2012 – Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, kurs produkcja kreatywna, Warszawa
  • 2000–2006 – studia doktoranckie, zakończone obroną doktoratu w dziedzinie nauki o sztuce, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński
  • 1998– 2001 – studia filmoznawcze w Instytucie Sztuk Audiowizualnych, Uniwersytet Jagielloński
  • 1995–2000 – filologia polska, Uniwersytet Jagielloński

Kultura cyfrowa, literatura elektroniczna, demoscena, literatura współczesna, eksperymenty. 

Granty naukowe

  • 2011–2015 „Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu”, nr 2011/01/D/HS2/05129, Narodowe Centrum Nauki, SONATA. (kierownik projektu) 
  • 2013–2014 „Polish Literature in the Digital Age”, Massachusetts Institute of Technology, The Trope Tank, Comparative Media Studies/Writing. (kierownik projektu) 
  • 2014–2016 „Literatura konceptualna i jej tendencje”, Uniwersytet Karola w Pradze, Praga, Czeska Republika. (wykonawca)
  • 2016–2018 „Digital Genres in Central and Eastern Europe after 1989”, Patterns Lectures, WUS Austria. (kierownik projektu)
  • 2016–2019 „Twórcze programowanie. Laboratorium”, Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, nr 2bH 15 0020 83. (kierownik projektu)

Staże (wybrane)

  • 14–20.10.2013 – visiting scholar, Research Group Electronic Literature, Uniwersytet w Bergen, Bergen, Norwegia. 
  • 2013–2014 – postdoc, Fulbright Senior Award, The Trope Tank, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, USA
  • 1.12.2015–1.01.2016, visiting scholar, Smolny College, Petersburski Uniwersytet Państwowy, Sankt Petersburg, Rosja.
  • 11–15.04.2016, Erasmus Mobility Programme, Uniwersytet w Coimbrze, Coimbra, Portugalia.
  • 1.08.2016–2.09.2016, visiting scholar, Media Archeology Lab, University of Colorado, Boulder, USA.
  • 15.01–23.05.2017, visiting professor, Skalny Teaching Grant, Univeristy of Rochester, Rochester, NY, USA.
  • 12.08–11.09.2017, visiting scholar, The Electronic Literature Lab, Washington State University Vancouver, Vancouver, USA.

Wykłady na zaproszenie i seminaria gościnne (wybrane)

  • 21.01.2014 „Polish Literature in the Digital Age,” IAP talk, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, USA. 
  • 21–25.09.2015, Polish Impact: An introduction for foreigners to Polish electronic, experimental and otherwise unconventional literature, Polish Week, Edmonton, Kanada; 
  • 21.12.2015, „Scene poetry”, Smolny College, Uniwersytet w Petersburgu, Petersburg, Rosja 
  • 15.04.2016 „The Renderings and Speeches. Translating Literary Works in the Digital Age”, University of Coimbra, Portugalia
  • 18.08.2016, wykład „ZX Spectrum Scene Poetry Collection”, (wspólnie z Yerzmyeyem), Media Archaeology Lab, University of Colorado Boulder, USA
  • 27.03.2017, „Demoscene. An Introduction", College of Liberal Arts, Rochester Institute of Technology, Rochester, USA
  • 5.04.2017, wykład „10 things you did not know about Polish electronic, experimental and otherwise unconventional literature”, cykl „Skalny Lecture”, University of Rochester, USA
  • 26.05.2017, wykład „Umieszczając poza centrum.  Media cyfrowe a literatura eksperymentalna”, cykl Nowe media / Awangarda (z okazji 100 lecia Awangardy w Polsce), Instytut Kultury Polskiej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
  • 1.09.2017 „The ZX Spectrum Demoscene as Organized Anarchy,” The Electronic Literature Lab, Washington State University Vancouver
  • 12.09.2017, Demoscene, or Decentering Digital Media, San Diego State University, San Diego, USA
  • 21.03.2018, wykład „Literatura elektroniczna. Platformy. Eksperymenty”, Laboratorium Cyfrowe Humanistyki, Uniwersytet Warszawski.
  • 27.04.2018 ​Labs for the Digital Humanities, University of Bergen, Bergen, Norwegia
  • 21-24.10.2020, History of Games Conference, keynote speaker, Practice and experiment. Atari, demoscene & games, Kraków, organizator: Jagiellonian University, Polska 

Konferencje (wybrane)

  • 03.2013, referat: „Avant-garde and the Consecrated. The Post-1989 Polish Literary Field”, konferencja „World Literature and Japanese Literature in the Era of Globalization”, University of Tokyo, Japonia. 
  • 25–26.04.2014, referat „Textual Caves: Expanding the Literary Writing Space”,           Shapeshifters: Recycling and Literature, Department of Comparative Literature, New Haven, Yale University, USA. 
  • 23.05.2014, referat „Sticker literature or augmented reality literature”, David Foster Wallace Annual Conference, Scholarship Of Contemporary Literature, Publishing, Or Culture, Department of English, Illinois State University, USA. 
  • 19–21.06.2014, referat „The formation of the field of electronic literature in Poland”, konferencja „ELO 2014: Hold the Light”, University of Wisconsin Milwaukee, Milwaukee, USA.
  • 19–21.03.2015, referat „Between Page and Screen. The Intersection of Print and Digital in writing, reading, and translation” (wspólnie z Aleksandrą Małecką), konferencja „Literature and Media Theory: Mediality – Materiality – Cultural Techniques”, Göttingen University, Getynga, Niemcy.
  • 29–12.06.2015, referat „Against E–poets”, E-poetry Festival and Conference, Buenos Aires, Argentyna.
  • 06–3.07.2015, referat „Renderings: Translating Literary Works in the Digital Age” (wspólnie z Nickiem Montfortem); Annual Conference of the Alliance of Digital Humanities Organizations, Sydney, Australia.
  • 20–22.08.2015, referat „The Book as a Durational Sculpture. Steve Zultanski’s Pad and Pushing the Boundaries in Conceptual Literature” (wspólnie z Aleksandrą Małecką), konferencja „NORLIT 2015”, University of Gothenburg, Göteborg, Szwecja.
  • 5–7.08.2015, referat „Literary experiments with automatic translation. Case study of a creative experiment involving King Ubu” (wspólnie z Aleksandrą Małecką), Electronic Literature Organization Conference 2015, Bergen, Norwegia.
  • 10.07.2015, referat „Translating story generators. Nick Montfort’s World Clock and its Polish translation Zegar światowy – a case study”, konferencja 5th IATIS Conference, Belo Horizonte, Brazylia.
  • 16–20.11.2015, referat „Scene poetry”, konferencja „Codes 2015”, Université Paris 8 , Paryż, Francja.
  • 23–25.11.2015, referat „Strategies for augmenting books Andrzej Głowacki's archetypture as a model for literature”, konferencja „Text/ures”, Université Paris 8; Paryż, Francja.
  • 10–12.06.2016, referat „Next Horizons – Retro Platforms”, Electronic Literature Organization Conference & Media Arts Festival 2016 „NEXT HORIZONS”, University of Victoria, British Columbia, Kanada.
  • 10–16.07.2016, poster naukowy Piotr Marecki, Aleksandra Małecka, „Nick Montfort’s World Clock and its Polish translation Zegar światowy – a case study”, Digital Humanities 2016, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków.
  • 19–22.06.2017, Piotr Marecki, Jan K. Argasiński, „Internet of Things and Electronic Literature. Tadeusz Peiper's Spatially Blossoming Poem”, Electronic Literature Conference, University Fernando Pessoa, Porto, Portugalia.
  • 8–11.08.2017, Piotr Marecki, Jakub Woynarowski, „The Creative Computing Lab in Poland”, Digital Humanities Conference, McGill University-Université de Montréal, Kanada
  • 19–20.04.2018, Piotr Marecki, referat „Robbo. Walkthrough, or technonostalgy”, konferencja „Transient Topographies. Space and interface in digital literature and art”, Galway Digital Cultures Initiative, NUI, Galway, Irlandia.
  • 26–29.06.2018, Piotr Marecki, Michał Bukowski, Robert Straky, referat „ZX Spectrum, Or Decentering Digital Media Platform Studies Approach As A Tool To Investigate The Cultural Differences Through Computing Systems In Their Interactions With Creativity And Expression”, DH Conference, The Association of Digital Humanities Organizations (ADHO), El Colegio de México,  La Universidad Nacional Autónoma de México, Mexico City, Mexico.
  • 26–29.06.2018, Leszek Onak, Piotr Marecki, poster naukowy „Smog Poem. Example Of Data Dramatization”, DH Conference, The Association of Digital Humanities Organizations (ADHO), El Colegio de México, La Universidad Nacional Autónoma de México, Mexico City, Mexico.
  • 13–17.08.2018, Piotr Marecki, Leszek Onak, „Smog Poem and Heating Season. Creative work and Smog Datafication”, konferencja ELO 2018, Université du Québec à Montréal, Montreal, Kanada.
  • 9-11.09.2018, Piotr Marecki, A community based on data sharing and collaboration. The structure of the ZX Spectrum demoscene (referat), JADH 2018, organizator: The Japanese Association for Digital Humanities, Tokyo, Japan.
  • 9-11.09.2018, Robert Hellboj Straka, Yerzmyey, Piotr Marecki, In nihilum reverteris – retro text game (poster), JADH 2018, organizator: The Japanese Association for Digital Humanities, Tokio, Japonia.
  • 15-17.07.2019, Piotr Marecki, Krzysztof Kaz Ziembik, Peripheries of the demoscene: bazaar esthetics, konferencja ELO 2019, organizator: University of Cork, Irlandia
  • 16-19.06.2020, Piotr Marecki, Tomasz tbx Boksa, Krzysztof Kaz Ziembik, The Rainer, konferencja ELO 2020, University of Central Florida, Orlando, Floryda, Stany Zjednoczone
  • 24-28.05.2021, Piotr Marecki, Krzysztof Kaz Ziembik, Kamil Gorgh Trzaska, Polska przydrożna/Roadside Poland, konferencja ELO 2021 Bergen, Norwegia, Aarhus, Dania,  Organizator: Aarhus University, University of Bergen

Członkostwo

  • Electronic Literature Organization
  • Polskie Towarzystwo Kulturoznawcze

  • 1999 - Wydawnictwo Ha!art – Redaktor naczelny (www.ha.art.pl)
  • 2016 - UBU  lab – kierownik (strona ubulab.edu.pl)
  • 2008 – ekspert: Śląski Fundusz Filmowy
  • 2009 – członek jury, Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, Gdynia
  • 2009 – członek jury, Trzy Korony
  • 2010 – członek jury, Toffifest, Toruń
  • 2010–2018 – ekspert, Polski Instytut Sztuki Filmowej, recenzowanie projektów filmowych
  • 2011 – ekspert, Małopolski Fundusz Filmowy, recenzowanie projektów filmowych
  • 2013 – ekspert, Narodowe Centrum Nauki, recenzowanie projektów naukowych w panelu NH
  • 2018 – ekspert, komisja ekspertów preselekcji prac do konkursu Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów 2018, Centrum Sztuki WRO
  • 2015-2018 Electronic Literature Conference – recenzowanie zgłoszeń na konferencję
  • 2015-2018 Polsko Amerykańska Komisja Fulbrighta – recenzowanie projektów naukowych
  • 2013–2018 – organizowanie Wydziałowych i Instytutowych wykładów zagranicznych gości
  • 2008–2010 – dyrektor Krakowskiej Szkoły Scenariuszowej
  • 2010–2020 organizacja 10. edycji festiwalu literatury eksperymentalnej „Ha!wangarda”
  • 22.09–2.10.2016 – organizacja międzynarodowej edycji festiwalu „Ha!wangarda” w Nowym Jorku
  • 2019-2021 – ekspert Ministerstwa Edukacji i Nauki

Książki, monografie

  • Pospolite ruszenie. Czasopisma kulturalno-literackie w Polsce po 1989 roku, Kraków 2005. 
  • Kino niezależne w Polsce 1989-2009. Historia mówiona, Warszawa 2009. 
  • Żuławski (wspólnie z Piotrem Kletowskim), Warszawa 2008. 
  • Barański, Warszawa 2009.
  • Królikiewicz. Pracuję dla przyszłości (wspólnie z Piotrem Kletowskim), Kraków 2010.
  • Nam wieczna w polszczyźnie rozróba. Marian Pankowski mówi, Kraków 2011.
  • Szulkin. Życiopis (wspólnie z Piotrem Kletowskim), Kraków 2012.
  • Czycz i kino, czyli przyliteracki status polskiego kina, Kraków 2012.
  • Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu: raport z badań, (wspólnie z Grzegorzem Jankowiczem, Alicją Palęcką, Janem Sową, Tomaszem Warczokiem), Kraków 2014.
  • Gatunki cyfrowe. Instrukcja obsługi, Kraków 2018.
  • Między kartką a ekranem. Cyfrowe eksperymenty z medium książki w Polsce, Kraków 2018.
  • Praktyka i eksperyment. Laboratoryjny model humanistyki, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019.
  • Piotr Marecki, Yerzmyey, Robert Hellboj Straka, 2019, Demoscena ZX Spectrum, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Piotr Marecki, Yerzmyey, Robert Hellboj Straka, Jan. K. Argasiński, Jakub Woynarowski, Leszek Onak, Jacek Olczyk, 2019, UBU lab. Raporty techniczne 2016-2019, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Redakcje książek zbiorowych (wybrane)

  • Tekstylia. O rocznikach siedemdziesiątych (red. wspólnie z Michałem Witkowskim i Igorem Stokfiszewskim), Kraków 2002.
  • Liternet. Literatura i internet, Kraków 2002. 
  • Liternet.pl, Kraków 2003.
  • Tekstylia bis. Słownik młodej polskiej kultury, Kraków 2006.
  • Traktat o życiu Krzysztofa Niemczyka na użytek młodych pokoleń (red. wspólnie z Annną Ptaszkowską i Marcinem Hernasem), Kraków 2007.
  • Kino polskie 1989-2009. Historia krytyczna (red. wspólnie z Agnieszką Wiśniewską), Warszawa 2010.
  • Literatura polska 1989-2009. Przewodnik, Kraków 2010.
  • Kultura niezależna w Polsce 1989-2009, Kraków 2010.
  • Hiperteksty literackie. Literatura i nowe media, (red. wspólnie z Mariuszem Pisarskim), Kraków 2011.
  • Restart zespołów filmowych, (red. z Marcin Adamczak, Marcin Malatyński), Kraków-Łódź 2012.
  • Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Podręcznik, red. wspólnie z Grzegorzem Jankowiczem i Michałem Sowińskim, Kraków 2015. 

Artykuły naukowe

  • Renderings: translating literary works in the digital age. „Digital Scholarship in the Humanities” 2017, nr 32 (Supplement 1), s. i84–i91. (wspólnie z Nickiem Montfortem)
  • Textual caves: expanding the literary writing space, „Przegląd Kulturoznawczy” 2017, nr 3(33), s. 334–349.
  • Crowdsourcing and literature: A report from the project „Wiersze za sto dolarów”, „World Literature Studies” 2017, t. 9, s. 79–86.
  • „C()n Du It” by Katarzyna Giełżyńska: a case of a total translation of an electronic literature work, „Miranda” 2016, nr 12, s. 1–14. [online:] http://miranda.revues.org/8371 (wspólnie z Aleksandrą Małecką)
  • Media Archeology Lab. Experimentation, Thinkering, Probing, „Przegląd Kulturoznawczy” 2017, nr 3(33), s. 445–452.
  • Literary experiments with automatic translation : a case study of a creative experiment involving King Ubu and Google Translate, eds. Kalla Irena Barbara, Poniatowska Patrycja, Michułka Dorota, On the fringes of literature and digital media culture : perspectives from Eastern and Western Europe, Brill, Leiden-Boston 2018, s. 77-89. (wspólnie z Aleksandrą Małecką)
  • ZX Spectrum Scene Poetry. Genre, Platform, Localness pierwszych poprawkach dn. 16.04.2019)
  • Piotr Marecki, Aleksandra Małecka, 2018, Przekład literatury konceptualnej : studium przypadku lokalizacji "Paint the Rock" Shiva Kotechy jako "Namaluj Popka". „Przekłady Literatur Słowiańskich”, 9, cz. 1, s. 99-123.
  • Literary Experiments with Automatic Translation: A Case Study of a Creative Experiment Involving King Ubu and Google Translate, [w:] On the Fringes of Literature and Digital Media Culture. Perspectives from Eastern and Western Europe, eds. Irena Barbara Kalla, Patrycja Poniatowska, Dorota Michułka, Brill, Leiden-Boston 2018, p. 77-88. (współautorka Aleksandra Małecka)

Utwory artystyczne (wybrane)

  • Stoberskiada, Ha!art, Kraków 2013.
  • Nick Montfort, Serge Bouchardon, Andrew Campana, Natalia Fedorova, Carlos León, Aleksandra
  • Małecka, Piotr Marecki, 2x6, Los Angeles: Les Figues Press, 2016.
  • Wiersze za sto dolarów, Ha!art, Kraków 2017.
  • Sezon grzewczy, Ha!art, Kraków 2018.
  • Robbo. Solucja, Ha!art, Kraków 2018.
  • Niepodległa Google, Ha!art, Kraków 2019.
  • Polska przydrożna, Czarne, Wołowiec 2020.
  • Piotr Marecki, Regina Mynarska, Kamila Albin, To nie jest Polska, Ha!art, Kraków 2021.
  • Romantika, Czarne, Wołowiec 2021.

2007 – "Zostańcie z nami" - stypendium „Polityki” dla młodych naukowców

2007 – Krakowska Książka Miesiąca za Tekstylia bis

2012 – stypendium „Młoda Polska”   

2012 – Visegrad Literary Residency Program (Praga, Czechy)

2013 – Fulbright Advanced Research Scholarship