Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pracowniczki_cy

Instytutu Kultury UJ

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Dr Michał Wójciak

Dr Michał Wójciak

asystent

W 2019 roku uzyskał stopień doktora w dziedzinie nauk społecznych na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozprawa „Metafory mody. Zarządzanie marką autorską w kontekście przemian rynkowych – perspektywa projektantów” powstała pod kierunkiem prof. dr. hab. Bogusława Nierenberga.

W latach 2006-2012 studiował na kierunkach: zarządzanie kulturą (praca magisterska: „Wpływ YouTube na kształt kultury współczesnej. Rewolucyjny charakter, ewolucyjny postęp”) oraz filmoznawstwo (praca licencjacka: „Telewizja śniadaniowa jako przykład funkcjonowania infotainment we współczesnych mediach”).

Jest również absolwentem Krakowskich Szkół Artystycznych oraz Zespołu Szkół Odzieżowych nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, gdzie zgłębiał tajniki projektowania mody oraz krawiectwa. 

  • Zarządzanie mediami
  • Zarządzanie w sektorze mody (w tym zarządzanie marką)
  • Związki mody oraz mediów
  • Trendy rozumiane jako  długofalowe procesy zmian

  • Humanistic Management Network (2022–2024)
  • Experience and immersive technologies – from creative practice to educational theory (2021–2023)
  • Ujęcie instytucjonalne projektowania mody w okresie PRL (2021–2022)
  • Zarządzanie kreatywnością w branży mody na przykładzie islandzkiej kooperacji projektanckiej Kiosk (2016)

Od 2013 roku zajmuje się projektowaniem odzieży i akcesoriów. Współpracował z krakowskim oddziałem TVN, Fundacją Razem Pamoja, Krakowskimi Szkołami Artystycznymi. Od 2020 roku pełni również funkcję Sekretarza w kwartalniku naukowym „Zarządzanie Mediami".

  • Wójciak, M. (2021), Metafory mody. Zarządzanie marką autorską w kontekście przemian rynkowych – perspektywa projektantów, Wydawnictwo Attyka, Kraków.
  • Wójciak, M. (2021), Zarządzanie projektem w rzeczywistości sprojektyzowano-pandemicznej: autoetnografia projektu “Michał Wójciak – pracownia otwarta, "Zarządzanie w kulturze", nr 22 (2), s. 217–235.
  • Wójciak, M. (2021), Jak badać modę: analiza polskiego piśmiennictwa dotyczącego mody, [w:] Konior, A., Kosińska O., Pluszyńska A., Badania w sektorze kultury: przyszłość i zmiana, Wydawnictwo Attyka, Kraków, s. 267–286.
  • Wójciak, M. (2017), Na wybiegu bez zmian: militarne inspiracje w branży mody, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego”, nr 16 (1), s. 45-74.
  • Wójciak, M. (2016), Moda i podróbki: funkcjonowanie rynku podrabianych produktów w Polsce i na świecie: analiza zjawiska, „Zarządzanie Publiczne”, nr 2 (34), s. 121-133.
  • Wójciak, M. (2016), Świat mody - świat zombie, czyli opowieść o Zombie Boyu, modelkach, modelach i nas, konsumentach, [w:] Zombie w kulturze, red. Olkusz, K., Ośrodek Badawczy Facta Ficta, Kraków 2016, s. 169-185.
  • Wójciak, M., (2016), Od Elsy Schiaparelli do Jeremy'ego Scotta: ubiór w kategoriach kiczu i kampu, [w:] Kicz w języku i komunikacji, red. Kudra, B., Szkudlarek-Śmiechowicz, E., Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 219-228.
  • Wójciak, M., (2016), Moda zaangażowana: ubiór jako manifest, [w:] Społeczno-polityczne inspiracje w kulturze i sztuce wizualnej, red. Jureńczyk, Ł., Szczutkowska, J., Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, s. 132-148.
  • Wójciak, M., (2016), Praktyki wystawiennicze w zakresie prezentowania mody na przykładzie nowojorskich wystaw Manus x Machina: Fashion in an Age of Technology oraz Denim Fashion’s Frontier, [w:] Art. Next To Fashion, red. Kozieradzki, M., Toruń: Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”, Toruń, s. 101-111.
  • Wójciak, M., (2016), Czy możemy wskrzesić dinozaury? Rozważania na temat dziedzictwa kulturowego w kontekście zarządzania humanistycznego na podstawie analizy serii filmów o Parku Jurajskim, [w:] Zarządzanie dziedzictwem: problemy, obszary, definicje, red. Gaweł, Ł., Pokojska, W., Pudełko, A., s. 76-96.

  • Udział w półfinale Fashion Designer Awards, Warszawa 2020
  • Stypendium Twórcze Miasta Krakowa 2020
  • I miejsce Air Fashion Show, Radom 2015
  • Udział w finale konkursu “Złota Nitka”, Łódź 2015
  • III miejsce Fashion Designer Awards, Warszawa 2015
  • II miejsce XVI edycji OFF Fashion, Kielce 2014
  • Udział w finale Fashion Designer Awards, Warszawa 2014
  • Udział w III edycji Fashion Culture, Londyn 2014
  • Nagroda i zaproszenie na staż od Claude’a Bonucciego na Russian Silhoutte, Moskwa 2013
  • „Kolekcja Roku” Cracow Fashion Awards, Kraków 2013
  • Udział w finale konkursu „Złota Nitka”, Łódź 2013
  • Udział w finale konkursu „Złota Nitka”, Łódź 2013
  • Wyróżnienie w finale konkursu OFF Fashion, Kielce 2013