Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Events

Web Content Display Web Content Display

May 2024

20240524
Previous week
Next week

Wystawa "Ferment"

Date: 24.05.2024
Start Time: 18:00
Place: CU AT Sadka, ul. Sadka 12, Kraków
Wystawa "Ferment"

Zapraszamy na wernisaż wystawy "Ferment" w której udział biorą: Agnieszka Szczotka, Maja ∀. Ngom, Katarzyna Depta-Garapich, Katarzyna Perlak, Natalia Janula, kuratorką wystawy jest dr Marta Kudelska z Instytutu Kultury UJ.

 

Fragment tekstu kuratorskiego:

Prace Katarzyny Garapich, Natalii Januly, Maja ∀. Ngom, Katarzyny Perlak i Agnieszki Szczotki są jak codzienne mikro formy oporu, ale wynikają także z naturalnej kobiecej potrzeby opowiadania, chwilowego impulsu i podtrzymywania myśli w stanie ciągłej fermentacji: bulgotania, drżenia, zamieszania, przekształcania. W swoich działaniach artystki bazują na napotykanych po drodze historiach, przyzwyczajeniach, słowach i podpatrzonych gestach, z których układają nowe opowieści, wymagające od widza poruszenia spowolnionej wyobraźni. Drażnią więc naszą podświadomość, szczypią nas w racjonalne skojarzenia, zgrzytają naszymi wyobrażeniami gdy próbują przesunąć je na inny, niż ten znany i bezpieczny tor.

Katarzyna Garapich z odmętów rodzinnej historii wyciąga opowieść o praprababce, która w obliczu śmierci podczas rewolucji rosyjskiej zmieniła siebie i swoją rodzinę w niedźwiedzie. W prezentowanych na wystawie pracach Garapich unaocznia proces uwalniania tego, co ukryte wewnątrz ciała a co przybiera formę włochatego futra i ostrych, lśniących pazurów. Te pozbawione ludzkiego ciała elementy, przypominają nie tylko skórę bestii czy trofeum, ale też talizman, który w razie potrzeby pozwoli ukryć się w jego wnętrzu. Wątek przekształcania materii porusza w swoich pracach także Natalia Janula. Artystkę interesuje badanie kruchości ciała i jego powiązanie z domowością i technologią, przyszłością i rozkładem. Artystka przygląda się więc temu jak codzienna materia buduje nasze wspomnienia, ale także jak wpływają one i kreują nasze otoczenie. Maja ∀. Ngom od kilku lat rozwija projekt „Milk Skin”. Ta wielowarstwowa opowieść wprowadzająca odbiorcę w stan zbiorowej halucynacji opowiada o poczuciu wyobcowania. Cichy i delikatny głos snujący się jak zjawa po zakamarkach przestrzeni CU Sadka, prowadzi nas niczym nić mitologicznej Ariadny po historiach czarnych Polek. Do naszych uszu dobiegają jedynie strzępy ich historii, marzeń, które przeplatają się z fragmentami opowieści o formach wyobcowania wobec własnego ciała. Możliwość wyartykułowania i nazwania swojego gniewu, ale także formowania siebie za sprawą opowieści pojawia się również w performance Agnieszki Szczotki. Sięgając po opowieści o nieudanych czy nigdy nie zrealizowanych projektach artystycznych artystka przeciwstawia się przymusowi bycia społecznie pożyteczną, ale także reżimowi produktywności i sensowności podejmowanych działań. Poprzez przywoływane przez siebie opowieści dąży ona do wyzwolenia wyobraźni i twórczej siły. Z kolei Katarzyna Perlak od kilku lat zajmuje się wyszywaniem. Na białych chusteczkach do nosa umieszcza przysłowia, powiedzenia zasłyszane od bliskich i znajomych, ale także hasła związane z wydarzeniami politycznymi. Te niewielkie skrawki materiału, zbierające wydzieliny ciała, związane z silnymi emocjami, artystka określa terminem “tender craft”. Badając za ich pomocą jak możemy dziś posługiwać się rzemiosłem i przyjrzeć się mu z perspektywy feministycznej, queer i diaspory.