associate professor
Researcher of management in the anthropocene, which he understands as searching for and implementing ways to organise a sufficiently good common world in the era of climate and ecological catastrophe.
His interests also include (and in the above context) the actor-network theory, posthumanism, ecological humanities, humanistic management, critical management studies, culture and media management, social media management, street art, eroticism, culture – in the broadest sense, as applied in cultural studies.
Research publications
- Jasikowska K., Pałasz M. (red.) (2022) Za pięć dwunasta koniec świata. Kryzys klimatyczno-ekologiczny głosem wielu nauk, Kraków: Uniwersytet Jagielloński, Biblioteka Jagiellońska, za512.uj.edu.pl
- Pałasz M. (2022) Zarządzanie bardziej ludzkie, ludzkie, więcej-niż-ludzkie, w Jasikowska K., Pałasz M. (red.) Za pięć dwunasta koniec świata. Kryzys klimatyczno-ekologiczny głosem wielu nauk, Kraków: Uniwersytet Jagielloński, Biblioteka Jagiellońska, za512.uj.edu.pl
- Jasikowska K, Pałasz M. (2022) Wstęp. Kryzys klimatyczno-ekologiczny i akademia: emocje, polityczność, wyobraźnia, w Jasikowska K., Pałasz M. (red.) Za pięć dwunasta koniec świata. Kryzys klimatyczno-ekologiczny głosem wielu nauk, Kraków: Uniwersytet Jagielloński, Biblioteka Jagiellońska, za512.uj.edu.pl
- Czarniawska B., Ćwikła M., Pałasz M. (2022) „Zarządzanie w Kulturze" red. numeru tematycznego Posthumanizm i zarządzanie. Organizowanie pozaludzkie, więcej-niż-ludzkie, po-ludzkie, nr 23, t. 1
-
Czarniawska B., Ćwikła M., Pałasz M. (2022) Wprowadzenie. Posthumanizm i zarządzanie. Organizowanie poza-ludzkie, więcej-niż-ludzkie, po-ludzkie, „Zarządzanie w Kulturze", nr 23, t. 1, VII–VIII
- Pałasz M., Pieniążek M. (2022) Zarządzanie zespołem więcej-niż-ludzkim w Kociej Kawiarni „Kociarnia”, „Zarządzanie w Kulturze", nr 23, t. 1, 75–95
-
Pałasz M. (2022) Etnografia wirtualna – badanie społeczności wirtualnych w zarządzaniu, w Kocój E., Kopeć K., Laberschek M., Plebańczyk K. (red.), Metodologia badań w sektorze kultury i mediów, Kraków: WUJ, 139-153
-
Pałasz M. (2022) Autoetnografia w zarządzaniu, w Kocój E., Kopeć K., Laberschek M., Plebańczyk K. (red.), Metodologia badań w sektorze kultury i mediów, Kraków: WUJ, 177-189
- Pałasz M, Tabaka J. (2021) Ekowerwa w kulturze. Zrównoważony rozwój a zarządzanie kulturą i rozwój kadr kultury w kontekście kryzysu klimatyczno-ekologicznego, „Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej", nr 8, 255-276
- Pałasz M. (2021) Zarządzanie posthumanistyczne, „Przegląd Kulturoznawczy", nr 1(47), 1–25
- Janik J., Nacher A., Pałasz M., Twardoch-Raś E. (2021) Zarządzanie nie tylko ludzkie? Formy i formuły odpowiedzi na antropocen, „Przegląd Kulturoznawczy", nr 1(47), VII–XVIII
- Pałasz M. (2021) „Przegląd Kulturoznawczy", red. numeru tematycznego Zarządzanie w antropocenie, nr 1(47)
- Pałasz M. (2019) Algorytm Edge Rank serwisu Facebook: narodziny, rozwój i działanie w ujęciu teorii aktora-sieci, „Humanizacja pracy”, nr 3, 71–84
- Pałasz M. (2015) MAYAMURAL: mural na koniec świata, studium przypadku, w Góral A., Kędziora A., Kościelna A., Zdebska-Schmidt, J. (red.) Zarządzanie projektami w sferze kultury. Studia przypadków, Kraków: Attyka, 157–174
- Pałasz M. (2015) Ukrywać czy ujawniać? Tożsamość menedżera mediów społecznościowych. Tło i studium przypadku, w Gulla B., Wysocka-Pleczyk, M. (red.) Człowiek zalogowany 4. Człowiek społeczny w przestrzeni internetu, Kraków: Uniwersytet Jagielloński, Biblioteka Jagiellońska, 57–73
- Pałasz M. (2015) Czy muzeum wirtualne jest muzeum? Przypadek Muzeum Erotyzmu, „Rocznik Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu”, t. 6, 27–42
- Pałasz M. (2013) Media społecznościowe - własne media instytucji kultury. Projektowanie treści, w Ulatowska R. (red.) Przemysły Kreatywne 2.0.12, Kraków: Fundacja Rozwoju Kina, 108–115
- Pałasz M. (2011) Muzeum jako świątynia erotyzmu. Kultura jako źródło rozkoszy. Tło i przesłanki istnienia europejskich muzeów o tematyce seksualnej, „Zarządzanie w kulturze”, t. 12, nr 2, 139–155
Translations
- Zalasiewicz J., Williams M. (2021) Klimat Ziemi od archaiku po antropocen, tłum. Pałasz, M., w Jasikowska K., Pałasz M. (red.) Za pięć dwunasta koniec świata. Kryzys klimatyczno-ekologiczny głosem wielu nauk, Kraków: Uniwersytet Jagielloński, Biblioteka Jagiellońska, za512.uj.edu.pl
- Latour B. (2020) Jakie środki ochronne można stworzyć, abyśmy nie powrócili do modelu produkcji sprzed kryzysu?, tłum. Chwałczyk F., Możdżeń M., Pałasz M., Bruno-latour.fr: bruno-latour.fr/node/852.html
- Stiegler B. (2020) Słownik pojęć – Międzynaród, tłum. Mróz A., Pałasz M., Internation Glossary. Genewa: academia.edu/42625861/Słównik_Pojęć_Międzynaród
In review
-
Czowicka K., Kuliński T., Pałasz M., Siwek J., Wydmańska A. (2023) Nigdy nie byliśmy normalni. Wizja odpowiedzi na wyzwanie klimatyczne inspirowana pandemią COVID-19, w Sugiera M. (red.) Hakowanie antropocenu. Nowe koncepcje wspólnot więcej-niż-ludzkich w ekologicznych fabulacjach spekulatywnych, Kraków: WUJ
Professional publications
- Pałasz M. (2015) Facebookowe narzędzia lidera medialnego, w Czapka M. (red.) Akademia Cyfrowych Kompetencji, Lublin: Fundacja „5Medium”, 29–35
- Pałasz M. (2015) Wydarzenia na Facebooku krok po kroku, w Rojek K. (red.) Media społecznościowe w instytucji kultury, Gdańsk: Instytut Kultury Miejskiej, 9–24
- Pałasz M. (2013) Czy promować instytucję publiczną na facebooku?, w Kosiński B. (red.) 2.0: Nowe technologie informacyjne w promocji samorządowych instytucji kultury i jednostek samorządu terytorialnego, Kraków: far beyond business, 56–58
- Pałasz M. (2012) Wirtualni i Realni: o społecznościowym aspekcie internetowej kampanii 50+ Nowy Wiek Kultury, w Bień D., Kireńczuk T. (red.) Nowy wiek kultury. Kultura jako narzędzie aktywizacji osób starszych, Kraków: Stowarzyszenie Teatr Nowy, 209–215
- Pałasz M. (2012) Pierwsze kroki w nowych graficznych mediach społecznościowych. Pinterest i Instagram, Kraków: Fundacja Stańczyka
- Pałasz M. (2012) Jak prowadzić profil na Pintereście? – case study Muzeum Erotyzmu, Nowy Marketing: nowymarketing.pl/a/346,jak-prowadzic-profil-na-pinterescie-case-study-muzeum-erotyzmu
- Pałasz M. (2010) 6 powodów dla których organizacja pozarządowa powinna korzystać z mediów społecznościowych. NGO 2.0 – Organizacje pozarządowe w społeczeństwie informacyjnym: stanczyk.org.pl/wp-content/uploads/2012/11/6_powodow_Palasz_Michal.pdf
- Pałasz M. (2010) Wstęp do skutecznego wykorzystania social media w organizacji pozarządowej, w Żak P. (red.) NGO 2.0 Organizacje pozarządowe w społeczeństwie informacyjnym, Kraków: Fundacja Instytut Myśli Obywatelskiej im. Stańczyka, 5–13
- Pałasz M. (2010) Kultura w social media: podsumowanie #AskaCurator day na Twitterze, Muzeoblog Małopolskiego Instytutu Kultury